Hoppa till innehållet

Allmänna Villkor

  1. Bakgrund 
    1. Livsaptit AB:s, org.nr 559438-4579, (”Livsaptit”) verksamhet består i att bedriva måltidsabonnemang i huvudsak riktat mot den äldre befolkningen.
    2. Livsaptit har utarbetat en affärsmodell och en hemsida som hjälpmedel i sin verksamhet, https://livsaptitab.se/ (”Hemsidan”). Livsaptit är ett nystartat bolag under uppstartsfas. Måltidsabonnemanget innebär att kunder i form av samhällets äldre erbjuds hemleverans av vällagad kyld mat i matlådor, abonnemanget löper på månadsbasis men leverans av måltider sker på veckobasis, på de villkor som följer av dessa allmänna villkor för Livsaptits måltidsabonnemang (”Allmänna Villkor”).
    3. Primär målgrupp för Livsaptits måltidsabonnemang är privatpersoner, i huvudsak äldre människor boende med leveransadress inom Smedjebackens kommun, Ludvika ort med omnejd eller Hedemora ort med omnejd. Anledningen till detta är att måltiderna som tillhandahålls inom ramen för Livsaptits måltidsabonnemang är anpassade till detta segment i samhället – med beaktande av portionsstorlek, forskning kring äldre människors särskilda behov av näringsämnen, trygghet i smaker, förändrad aptit etc.
    4. Livsaptits måltider produceras av ICA Supermarket Smedjebacken (”ICA Smedjebacken”) och ICA Supermarket Hedemora (”ICA Hedemora”), i deras kök i enlighet med deras rutiner kring matsäkerhet. I förekommande skrift nämns de båda matbutikerna som (”ICA-bolagen”). Leverans sker måndagar för produktionen hos ICA Smedjebacken och tisdagar för produktionen hos ICA Hedemora, hem till kundens dörr via ombud/distributör; Veteranpoolen AB (”Veteranpoolen”).
    5. Dessa Allmänna Villkor tillämpas för Livsaptits måltidsabonnemang och gäller när en Kund gör ett köp via Livsaptits hemsida.
  2. Definitioner
    1. Med ”Kund” avses en privatperson som är boende med leveransadress inom Smedjebackens kommun, Ludvika ort med omnejd eller Hedemora ort med omnejd, som uppfyller övriga villkor för att få vara Kund och som accepterat dessa Allmänna Villkor genom bekräftandet av ”köp” via hemsidan.
    2. Kunden och Livsaptit benämns gemensamt ”Parter” eller ”Part”.
  3. Att bli Livsaptits kund 
    1. Kunden anmäler sig för köp via Hemsidan (”köp”).
    2. Kunden accepterar även i samband med Köpet Livsaptits integritetspolicy för användaruppgifter samt de Allmänna Villkoren som framgår av detta villkorsavtal. Genom att godkänna ”köp” på hemsidan samtycker Kunden att denne har läst och godkänner dessa Allmänna Villkor samt förbinder sig att följa dem, ett bindande avtal omfattande av dessa Allmänna Villkor har då träffats mellan Kunden och Livsaptit (”Avtalet”).
    3. För det fall köp görs av annan än Kunden (t.ex. anhörig eller god man) åligger det denna person att tillse att denne har behörighet och befogenhet att agera å Kundens vägnar.
    4. Antalet Kunder är i uppstartsskede begränsat till 150 stycken, varav 50 stycken tillhörande ICA Smedjebackens och 100 st. tillhörande ICA Hedemora. I förekommande fall kan Livsaptit, i samråd med respektive ICA-bolag var för sig komma att öka antalet Kunder.
    5. Livsaptit förbehåller sig rätten att efter eget tycke välja ut de personer som ska delta i måltidsabonnemanget, i uppstartsskede främst utifrån geografisk härkomst med avseende på begränsade distributionsmöjligheter. Men också utifrån de båda ICA-bolagens respektive platsantal i uppstartsskede.
    6. Kunder ska till Livsaptit uppge följande uppgifter:
  • Kundens namn;
  • Kundens adress (för leverans av måltider och fakturering) samt, i förekommande fall, portkod; eller annan information av relevans för distributör.
  • Kundens telefonnummer; och
  • Kundens mejladress (om sådan finns).
  • Om Kunden beställer åt sig själv eller om beställningen görs av företrädare (såsom anhörig eller god man)

  7. Efter att avtal ingåtts mellan Parterna åligger det kunden att betala av Livsaptit utställd faktura, inom        angiven betaltid, för att erhålla första måltidsleveransen.

    1. Generellt för Livsaptits måltidsabonnemang. 
    2. Planerat startdatum för Livsaptits måltidsabonnemang är den 3 mars 2025 för leveranser som utgår från ICA Smedjebacken och 11 mars 2025 för leveranser som utgår från ICA Hedemora, dvs. första matleveranserna för Livsaptits måltidsabonnemang utgår till Kunderna utgår på dessa ovannämnda dagar.
    3. Man kan när som helst, från och med måndagen den 10 februari 2025, teckna sig för att bli kund och efter erlagd betalning kommer första måltidsleverans åtta dagar efter att betalningen mottagits, givet efter ovan nämnda startdatum.
    4. Livsaptits erbjudande består i startupskedet av två stycken olika abonnemangsformer. Ett tredagars abonnemang (en måltid á ca 300g per dag för tre dagar /per vecka) och ett femdagars abonnemang (en måltid á ca 300g per dag för fem dagar /per vecka), alla veckor i månaden.
  1. Kundens ansvar och förpliktelser
    1. Kunden ansvarar för att uppgifterna vid registrering på webbsidan är korrekta, och skulle dessa uppgifter vid var tid komma att ändras är kunden skyldig att uppdatera sina uppgifter genom telefonsamtal eller i skriftlig form via mail till Livsaptit.
  2. Avtalet
    1. Avtalet mellan Kunden och Livsaptit gäller till dess att kund eller förekommande företrädare (såsom exempelvis anhörig eller god man) aktivt säger upp avtalet, då Livsaptit är en prenumerationstjänst som löpande faktureras på månadsbasis till dess att denna aktivt sägs upp.
    2. Kunden ansvarar för att uppgiven leveransadress är korrekt. Om Kunden skulle flytta under innehavandet av Livsaptits måltidsabonnemang åligger det Kunden att skriftligen informera Livsaptit om detta samt till vilken adress flytten sker minst 14 dagar innan sådan flytt genomförs. Vid Kunds flytt inom Smedjebackens kommun, Ludvika ort med omnejd eller Hedemora ort med omnejd, åtar sig Livsaptit att fortsätta leverera i enlighet med Avtalet. För det fall Kunden flyttar utanför ovan nämnda områden har Livsaptit rätt att häva Avtalet.
    3. Livsaptit förbehåller sig rätten att säga upp Avtalet och ställa in framtida leveranser för Kund som bryter mot dessa Allmänna Villkor. För undvikande av tvivel har Livsaptit rätt att säga upp Avtalet till omedelbart upphörande när; i) Kunden är i dröjsmål med två betalningar, ii) Kunden är i dröjsmål överskridande 60 dagar och/eller iii) Kunden befinner sig i upprepade lägen av dröjsmål.  En sådan uppsägning sker omedelbart och Kunden meddelas detta via e-post/sms.
    4. Önskar Kunden säga upp sitt avtal med Livsaptit görs detta genom ett telefonsamtal till Livsaptits kundsupport, telefonnummer: 0240 – 66 11 66, telefontid; tisdagar och torsdagar mellan 9.00-11.00 eller genom skriftligt begäran via mail. Uppsägning behöver göras tio (10) dagar innan nästkommande leveransdag och redan erlagd betalning till Livsaptit betalas tillbaka till Kund för icke levererad mat resterande dagar av månaden då kunden betalar Livsaptits fakturor i förskott på månadsbasis.
    5. Genom godkännandet av detta Villkorsavtal samtycker kunden att Livsaptit får dela dennes personuppgifter med tredje part, i enighet med vår integritetspolicy. Delning sker endast i syfte att tillhandahålla de tjänster som kunden begärt, samt för att uppfylla lagstadgade krav. Kunden samtycker till att personuppgifter kan behandlas av godkänd tredje part med ändamål inom ramen för Livsaptits måltidsabonnemang.
    6. Livsaptit har vidtagit relevanta åtgärder för att säkerställa att tredje part följer lämpliga säkerhetsåtgärder för att skydda personuppgifterna.
  1. Betalning
    1. Måltidsabonnemanget faktureras månadsvis i förskott. Kostnaden räknas ut per låda och multipliceras med antal levererade måltider per vecka. Detta innebär att fakturerade beloppet kommer att variera från månad till månad då antalet veckor per månad varierar. Denna betalmodell är satt för att Livsaptits kunder enkom skall betala för den mat de erhåller, således ej ett snittpris utslaget på ett år. Alla priser ut mot Kund är inklusive moms.
    2. Kunden faktureras en månad i taget.
    3. Kunden ska betala faktura inom femton (15) dagar från fakturans utställandedatum.
    4. Om Kunden betalar fakturan för sent utgår påminnelseavgift samt dröjsmålsränta enligt räntelagen, dvs. den vid varje tidpunkt gällande referensräntan med tillägg av 8 procent och från den dag som infaller 30 dagar efter fakturadagen.
  1. Måltiderna
    1. Maten
      1. Maten som ingår i Livsaptits måltidsabonnemang utgörs av kyld mat i matlådor. Matlådorna kommer i antal om tre eller fem stycken ”varmrätter” per vecka beroende på vilken abonnemangsform Kunden har valt.
      2. Matlådorna är inte avsedda att användas som ensam källa till mat och näring. Kunden har ett eget ansvar att se till att denne får i sig den mängd mat och näring denne har behov av. Mer information kring syftet med matlådorna kan hittas på Hemsidan.
      3. Matlådorna följer en av Livsaptit fastställd meny. Livsaptit förbehåller sig rätten att korrigera menyn om så fodrar med kort varsel.
      4. All mat produceras av ICA Smedjebacken i deras lokaler eller av ICA Hedemora i deras lokaler, beroende på vilken närmast liggande ort Kunden tillhör.
      5. Matlådorna utgör kylvaror som levereras i en obruten kylkedja, vilket innebär att de hålls kylda under hela transporten.
    2. Särskilda behov eller matallergier
      1. Livsaptits matlådor är inte anpassade efter unika kundbehov såsom icke nöt- eller fläskkött, vegetariskt, allergier eller livsmedelsöverkänslighet.
      2. Matlådorna kan vid vissa tillfällen innehålla nötter och andra allergener.
      3. Kunden ansvarar själv för att läsa på innehållsförteckningarna och att ta ansvar för sina särskilda behov, allergier etc. Kunder med en överkänslighet eller allergi uppmanas vara extra uppmärksamma, eller avstå från att bli Livsaptits kund om osäkerheter gällande måltidsinnehåll finnes.
      4. Kunden har ett eget ansvar att förvara och värma matlådorna på ett säkert sätt efter leverans har skett. Se information om livsmedelshygien på Livsmedelsverkets hemsida. Det innefattar att förvara matlådor i kylskåp samt andra livsmedel i angiven temperatur.
    3. Livsmedelsupplysning
      1. För att du som Kund ska få tillräckligt med information om varors innehåll, allergener etc. förses samtliga Livsaptits matlådor med innehållsförteckning.
      2. För vissa matärenden såsom misstänkta matförgiftningar kan vi behöva be om extra information om vad som hänt inklusive information om sjukdomsförlopp. Denna information inhämtas för att möjliggöra en bedömning av orsaken och omfattningen för att snabbt kunna spåra eller stoppa en viss råvara eller nå ut med information till eventuella berörda samt myndigheter.
      3. Vid specifika frågor om överkänslighet och hälsa är Kund uppmanad att kontakta Livsaptits kundsupport. Tänk dock på att e-post generellt inte är en säker kommunikationsväg för känsliga personuppgifter.
      4. För information om hur uppgifter hanteras och lagras i samband med särskilda livsmedelsärenden så hänvisar vi till vår integritetspolicy.
    4. Leverans
      1. De matlådor som ingår i Livsaptits måltidsabonnemang levereras till av Kunden uppgiven adress av Veteranpoolen på tisdagar (för Smedjebackens kommun och Ludvika ort med omnejd) och tisdagar (för Hedemora ort med omnejd). Kunden erhåller således enkom en leverans per vecka, varje vecka i månaden. Under veckoleveransen levereras alla veckans måltider som utifrån Kunden vald abonnemangsform. Livsaptit förbehåller sig rätten att ändra leveransdagar/leveransmängd, vid sådana ändringar ska Livsaptit skriftligen informera Kunderna härom.
    5. Är Kunden inte hemma vid tidpunkten för matkassens leverans lämnas matkassen med samtliga matlådor utanför dörren till uppgiven leveransadress. Detta gäller inte om Kunden bor i trappuppgång, då tillämpas punkt 8.8, om inte distributören ges inträde till trappuppgången varvid leverans kan ske utanför Kundens dörr. Är kund inte hemma vid tillfället för leverans så kommer Veteranpoolen enligt uppsatt rutin att försöka kontakta kunden 1ggr per telefon.
    6. När leverans skett till leveransadressen övergår ansvaret för matlådorna till dig som Kund. Livsaptit ansvarar inte för skador eller fel som uppkommer efter leveranstidpunkten och ersätter inte stulen eller väderdrabbade matlådor.
    7. Livsaptit förbehåller sig rätten att ställa in eller avboka en leverans om du har angivit bristande eller felaktiga kund- och/eller leveransuppgifter eller vid force majeure-liknande händelser såsom naturkatastrofer, krig, politiska oroligheter, strejk, lockout, blockad eller annat avtalshinder, eldsvåda, olyckshändelse, trafikstörningar, osedvanligt dåliga väderförhållanden eller annan omständighet utanför Livsaptits kontroll. Livsaptit informerar dig så snart det är möjligt om ett sådant undantagsfall föreligger.
    8. Livsaptit förbehåller sig rätten att debitera dig som Kund för en leverans som inte kunnat genomföras om den har orsakats av att felaktiga eller bristande uppgifter uppgivits såsom felaktig adress, portkod eller särskild information gällande leveransadressen. Du som Kund är skyldig att säkerställa att Livsaptit alltid har korrekta leveransuppgifter till dig. Om Livsaptit behöver ringa dig via en porttelefon för att leverera kassen, är det i synnerhet viktigt att du alltid är tillgänglig på telefon under leveranstillfället. Om Livsaptit inte kan leverera till dig på grund av felaktigt angivna leveransuppgifter eller för att vi inte får tag på dig vid leveransen debiteras du fullt pris för utkörningen. Om leverans inte kan ske enligt ovan har Livsaptit ingen skyldighet att göra förnyade leveransförsök av den aktuella leveransen.
    9. Livsaptit köper transporten av externa leverantörer (Veteranpoolen) och ansvarar inte för eventuella skador på egendom eller andra förseelser orsakade av chauffören eller bilen. Vid eventuella händelser hänvisar vi direkt till Veteranpoolen.
    10. Reklamation
      1. Reklamationsrätt uppstår när en av Livsaptit levererad produkt eller tjänst är felaktig eller inte uppfyller kvalitetskraven eller på annat sätt inte går att äta/använda. Om du vill göra en reklamation behöver Livsaptit ta emot reklamationen inom skälig tid för att på bästa sätt kunna följa upp det inträffade.
      2. Livsaptit granskar varje gjord reklamation och ersätter godkända reklamationer med produktens värde. Livsaptit har även möjlighet att avhjälpa felet eller leverera en ny produkt om detta inte innebär en oskälig kostnad för Livsaptit.
    11. Innehåll och kvalitet på måltider och livsmedel
      1. Måltider och andra livsmedel som tillhandahålls inom ramen för Livsaptits måltidsabonnemang är förberedda och förpackade av ICA Smedjebacken eller ICA Hedemora. Livsaptit förbereder inte och är inte involverade i förberedelsen, tillredningen eller paketeringen av matlådorna. I dessa fall är det ICA Smedjebacken och ICA Hedemora som var för sig ansvarar för att vara registrerade som livsmedelsanläggning hos lokala myndigheter och att följa de krav som Livsmedelsverket uppställer.
      2. Det åligger var och ett utav ICA-bolagen som tillagar och förbereder måltider som ingår i Livsaptits måltidsabonnemang att dessa tillhandahåller en förteckning av, och annan information om, måltidens ingredienser, vilken framgår på matlådan.
      3. Livsaptit har rutiner på plats för att bekräfta att samarbetspartners som hanterar måltider och livsmedel är registrerade hos relevant myndighet men gör ingen egen kontroll av matlådorna innan leverans utan är enbart inblandad i ett inledande stadie där menyn planeras och bestäms.
  1. Ångerrätt
    1. Livsaptits produkter och tjänster utgörs framför allt av livsmedel som inte omfattas av ångerrätt enligt distansavtalslagen (lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler). Mer information om ångerrätt finns på Konsumentverkets hemsida för konsumenter Hallå konsument (hallakonsument.se).
  2. Livsaptits övriga rättigheter
    1. Alla upphovsrätter, varumärken, varunamn, logotyper och andra immateriella eller industriella rättigheter som innehas eller används av oss samt de som är inkluderade i Hemsidan eller Livsaptits marknadsföringsmaterial (inkl. men inte begränsat till titlar, grafiska bilder, ikoner, skript och källkoder) är vår egen, annan licensgivares, eller samarbetspartners egendom och får inte återskapas, distribueras, säljas, användas, postas, publiceras, överföras, distribueras, modifieras, ändras, kopieras, begränsas eller användas (helt eller delvis) utan vårt skriftliga samtycke.
    2. Användande av immateriella rättigheter enligt ovan i något kommersiellt syfte eller för annat ändamål utan vårt godkännande är strängt förbjudet.
  3. Kontaktuppgifter
    1. Livsaptit har en telefonsupport med tel.nr 0240 – 66 11 66 som är öppen tisdagar och torsdagar mellan 9.00-11.00, om inte annat anges på Hemsidan.
    2. Övrig tid nås Livsaptit via mejl: kontakt@livsaptitab.se.
  1. Personuppgifter
    1. Dataskyddsförordningen (2016/679) som trädde i kraft den 25 maj 2018 reglerar vår hantering av de personuppgifter du som Kund hos oss kan komma att lämna i samband med köp av våra produkter och tjänster. Reglerna ger dig även vissa rättigheter som du har rätt att utöva i samband med vår hantering av personuppgifterna.
    2. Som Kund kan du komma att lämna information om dig själv i olika typer av situationer, exempelvis:
  • vid köp av produkter eller tjänster från Livsaptit;
  • vid reklamation av produkter eller tjänster;
  • vid kontakt med vår kundsupport;
  • vid eventuellt deltagande i enkäter.
  1. Det är viktigt för oss att du som Kund känner dig trygg med att vi behandlar dina personuppgifter på ett korrekt och transparent sätt. För mer detaljer om hur vi behandlar personuppgifter, läs gärna vår integritetspolicy eller kontakta oss.
  2. Även ICA Smedjebacken, ICA Hedemora och Veteranpoolen kan komma att behandla dina personuppgifter enligt respektive aktörs egna villkor.
  3. Meddelanden

Alla meddelanden enligt dessa Allmänna Villkor ska lämnas personligen, genom bud, rekommenderat brev, mejl eller sms till Parternas angivna eller senare ändrade kontaktuppgifter.

  1. Tillämplig lag och tvister
    1. Avtalet ska regleras av, tolkas och fullgöras i enlighet med svensk lag.
    2. Om du och Livsaptit inte kommer överens ska tvisten i första hand försöka lösas gemensamt. Om det inte går avgörs tvisten i svensk domstol med tingsrätt som första instans.